
m
e

n
s

a
l

a
i

n
e

n
 

 
 

 
5

/
2

0
1

0

41



m
e

n
s

a
l

a
i

n
e

n
 

 
 

 
5

/
2

0
1

0

42

Miksi tunnetun ns. roskalehden päätoi-
mittaja sai päähänsä julkaista puut-
teellisen ja vääristellyn version yh-

distyksemme jäsenluettelosta Hymy-lehdessä? 
Ja miten aikoinaan Suomen arvostetuimpiin 
mediataloihin kuulunut Yhtyneet Kuvalehdet 
Oy tuli 20 vuotta sitten nimittäneeksi uuden 
”lippulaivansa” päätoimittajaksi miehen, jonka 
menneisyydestä sittemmin paljastui mm. ”stali-
nistisen” Toimittajaliiton jäsenyys?

Otavan ja WSOY:n yhteisen kuvalehtitalon omista-
jasuvut olivat jo 1980-luvulla menettäneet otteensa yri-
tyksen journalistiseen johtamiseen, ja valta oli lipunut 
talon operatiiviselle johdolle. Kun kuitenkin vuonna 
1979 Suomen Sosialidemokraatti –lehdestä poliittisista 
syistä erotetun, parhaiten nimimerkillä ”Simppa” tun-
netun toimittajan palkkaaminen Suomen Kuvalehteen 
johti lehtitalon suhteiden kiristymiseen valtakunnan 
poliittisen johdon kanssa niin, että jopa itse tasavallan 
presidentti lopetti nimimerkillä ”Liimatainen” tapahtu-
neen kirjoittelunsa ko. lehdessä, kustannusyhtiössä to-
dettiin tarpeelliseksi sitoutua entistä tiukemmin tuohon 
aikaan maassamme noudatettuun ns. itsesensuuriin.

Lehtien levikit ja yhtiön talon talous eivät 1980-lu-
vulla olleet kehittynyt odotetusti, ja omistajasukujen 
nopeasti vanhentuvaa tekniikkaa edustaneet kirjapainot 
tarvitsivat kipeästi lisää painettavaa. Sitä hankittiin osta-
malla vuonna 1989 Urpo Lahtiselta mm. Hymy, Alibi, 
Jallu, Kalle sekä Tekniikan Maailma –lehdet. 

Kustannuksia jouduttiin silti karsimaan vielä lisää: 
marraskuussa 1990 irtisanottiin Seura-lehden säästö-
vaatimuksista piittaamattomaksi väitetty päätoimittaja 
Heikki Parkkonen. Lehtitalohan oli juuri saanut mak-
settavakseen mittavat jälkiverot mm. juuri Seuran kir-
janpidossa esiintyneiden puutteellisesti dokumentoitu-
jen kululaskujen vuoksi. (Todellinen syy irtisanomiseen  
saattoi silti olla Parkkosen lehtensä pääkirjoituspalstal-
la esittämä lehtitalon tuolloisen varatoimitusjohtajan 
Jukka Tarkan Suomen Kuvalehdessä julkaistujen poliit-
tisten mielipiteiden kritiikki.)

Viikoittain ilmestyvälle Seuralle oli kiireesti löydettä-
vä uusi vetäjä, ja tehtävään nimettiin Hymyn silloinen 
päätoimittaja Ismo Valkki. Ja kuinka ollakaan, samal-
la urakehitys urkeni myös Hymy-lehden pitkäaikaiselle 
toimittajalle Esko Tulustolle, joka oli juuri saanut pai-
natetuksi ensimmäisen oman teoksensa: katujen kas-
vateista kertoneen kirjasen, jonka nimi oli enteellisesti 
”Kova juttu”.

”Syyttäjä ja asianomistajat vastaan Esko Tulusto” 
–oikeusjuttua edeltäneiden tapahtumien ymmärtä-
miseksi lienee paikallaan todeta vielä sekin, että myö-
hemmin Julkisen sanan neuvoston puhenjohtajana 
toiminut Pekka Hyvärinen oli samaan aikaan Suomen 
Kuvalehden päätoimittajana ja siten Tuluston työtoveri 
sekä Päätoimittajien yhdistys ry:n jäsen.

Tuluston turhauma

Itsesensuurin ajan vaikutus tuntui kuvalehtitalon 
henkilövalinnoissa vielä pitkään 1990-luvullakin. Ei 
liene pelkkä sattuma, että suuri osa Yleisradion TV 1:
n kriittisen MOT-ajankohtaisohjelman toimittajistakin 
— mm. Martti Backman, Jouni Tervo ja Olli Ainola — 
olivat entisiä Yhtyneistä irtisanottuja tai -sanoutuneita 
päätoimittajia, toimituspäälliköitä ja toimittajia.

Helmikuussa 2000 MOT-ohjelmassa esitettiin 
Jouni Tervon raportti ”Mustan laatikon salaisuus: mi-
ten Neuvostoliitto vaikutti suomalaisiin toimittajiin?” 
Siinä todettiin muun muassa seuraavaa: ”Yksi selvit-
tämätön luku suomalaisen journalismin historiassa on 
pienen, mutta sitäkin äänekkäämmän Toimittajaliitto 
Ry:n toiminta 70–80-luvuilla. Tämä Skp:n vähem-
mistön eli ns. taistolaisten yhteenliittymä onnistui le-
vittämään poliittista sanomaansa kaikkiin keskeisiin 
tiedotusvälineisiin. Sen vaikutus ehtyi 80-luvun lop-
pupuolella samaan aikaan kun Neuvostoliiton vaiku-
tusvalta hiipui.”  Aikaisempaa toimintaansa katuvina ja 
häpeilevinä haastateltavina ohjelmassa esiintyivät muun 
muassa entinen yhtyneläinen Antti Blåfield, Helsingin 
Sanomien pääkirjoitustoimituksen nykyinen esimies se-
kä Nils Torvalds (Linus T:n isä).

Toimittajaliiton johtotrioon kuulunut Esko Tulusto 
protestoi tuolloin voimakkaasti liiton vuoden 1980 
jäsenluettelon julkaisemista vastaan (ko. lista löytyi 
MOT-ohjelman verkkosivuilta ja tällä hetkelläkin mm. 
journalismi.info–sivustolla), mutta kyseenalaisin tulok-
sin: vaikka Yleisradion johto pelästyi ja poistikin tuon 

Taustaa  tapaus  Tulustolle
o l a v i  k a n e r v i s t o

Mark Twainin kerrotaan aikoinaan opastaneen 
nuoria toimittajia seuraavaan tapaan:

Selvittäkää ensin tosiasiat, sitten voitte vääristellä 
niitä mielenne mukaan. (lähde: Wikisitaatit)

Taustojen selvittäminen on yhä tärkeää, 
eikä mikään estäne edes niiden paljastamista 

tavanomaista laajemmin lukijoille niin, että kukin 
voi tehdä omat johtopäätöksensä ihan itse.



m
e

n
s

a
l

a
i

n
e

n
 

 
 

 
5

/
2

0
1

0

43

luettelon netistä, lukuisia kopioita siitä oli jo ehditty tal-
lentaa muualle. Tiedot poliittisesti järjestäytyneiden toi-
mittajien taistolaismenneisyydestä katsottiin näet myös 
yhteiskunnallisesti tärkeiksi, koska tuon järjestön edus-
tama ”journalismi” ei todellakaan ollut kovin lähellä 
alan länsimaisia normeja ja ihanteita.

Tästä henkilökohtaisesta tappiostaan voimaantu-
neena Tulusto alkoi julkaista lehdessään mm. verotieto
listoja heti sen jälkeen, kun paikallisten verovirkailijoi-
den yhdistysten yms. julkaisemien ”juorukalentereiden” 
julkaiseminen muuttui kielletyksi. Hymy listasi myös 
”sonera-miljonäärit” (juuri ennen Soneran ’suurta pu-
hallusta’) sekä julkaisi luvatta mm. Vapaamuurareitten 
jäsenluettelon, mistä tempusta tuo järjestö ei saanut 
edes kannetta aikaan ilmeisesti todettuaan, että koska 
Toimittajaliiton kaltaiseen vallankumoukselliseen pro-
pagandajärjestöön kuuluminen oli katsottu yhteiskun-
nallisesti merkittäväksi tiedoksi, sellaiseksi saatettaisiin 
katsoa myös ”hyvä veli” –salaseuraksi oletettujen vapaa-
muurareiden jäsenyys.

Luokatonta journalismia
Journalistisia periaatteita kunnioittamaton päätoi-

mittaja oli helppo saada kiinnostumaan asiasta kesällä 
2008, kun 22-vuotias ”eläkeläinen” (ks. Mensalainen 
3/2006, s.  9) tarjosi lehdelle julkaistavaksi järjestöm-
me jäsenluetteloa. Hinnaksi sovittiin tinkimisen jäl-
keen nelinumeroinen summa euroja, ja niinpä Hymy-
lehden numerossa 8/2008 ilmestyi juttukokonaisuus 
”Katso kotikuntasi älyköt! Mensan uusin jäsenluettelo 
paikkakunnittain”. Eräänlaisena sumuverhona nimilis-
tan yhteydessä julkaistiin Päivi Kärkkäisen (sinänsä ihan 
asiallinen) haastattelu, jota tehtäessä ei haastateltavalle 
kuitenkaan ollut kerrottu mitään siitä, missä yhteydessä 
tai tarkoituksessa haastattelua tultaisiin käyttämään. 

Hymyn julkaisemasta nimilistasta oli toistaiseksi sel-
vittämättömästä syystä jätetty pois 78:n viimeisimmäs-
sä painetussa jäsenluettelossa mukana olleen jäsenen 
nimet, ja mukaan kelpuutetuissakin oli toista sataa pai-
novirhettä. Väite ”olemme järjestäneet sen paikkakun-
nittain” oli myös totuudenvastainen: Hymyn laatimassa 
listassa esiintyi yhteensä 146 paikannimeä, jotka eivät 
ole ainakaan kuntia. Mukana oli mm. Godby, Halkia, 
Halli, Harviala, Hyllykallio, Villähde, Vitsiälä, Äitsaari 
ja Ödkarby. Toisaalta mm. kotikuntaani Janakkalaa, 
jossa lisäkseni asuu ainakin viisi muuta jäsentä, Hymyn 
”kuntaluettelo” ei tuntenut lainkaan. Outojen pitäjien 
lisäksi Hymyn nimilistasta löytyi 114 muuta virhettä.

Yhdistyksen hallitus käsitteli asiaa tuoreeltaan, ja jä-
senlehdessämme 4/2008 julkaistiin hallituksen 3.7.08 
päivätty tiedonanto. Siinä todettiin yksiselitteisesti, että 
Hymyn julkaisemaa, Suomen Mensan jäsenlistaksi väi-
tettyä puutteellista ja virheellistä nimilistaa varten yh-
distys ei ole aineistoa toimittanut, eikä se myöskään ole 
antanut lupaa minkäänlaisen listan julkaisemiseen.

Jäsenluettelon toimittajan 
toimenpiteet

Olin vuonna 2008 toimittanut kyseisen vuoden jä-
senluettelon, jossa oli jopa kahdessa eri kohdassa pai-
nettuna myös sen käyttöä koskeva perinteinen teki-
jänoikeusklausuuli: ”Tämän jäsenluettelon tiedot on 
tarkoitettu vain Suomen Mensa ry:n jäsenten käyttöön. 
Osittainenkin kopiointi tai tietojen luovuttaminen jä-
senkuntaan kuulumattomille on kielletty.”

Saatuani tiedon virheellisestä piraattipainatteesta 
totesin elokuun Hymy-lehteä mainostettavan to
tuudenvastaisesti: ”Hymy julkaisee Suomen Mensa ry:n 
uuden jäsenluettelon. Olemme järjestäneet sen paikka-



m
e

n
s

a
l

a
i

n
e

n
 

 
 

 
5

/
2

0
1

0

44

kunnittain.” Vielä rajummin nimilistasta valehdeltiin 
lehden verkkosivuilla: ”Siihen on koottu kaikki jäsenet, 
jotka on hyväksytty tähän ’nerojen eliittiseuraan’.” 

Koska kumpikaan väite ei siis pitänyt paikkaansa, 
sen alkuperäisen, oikean luettelon laatijana katsoin it-
selleni syntyneen vastineoikeuden ja kaikille muillekin 
Mensan 2 244 suomalaiselle jäsenelle oikaisuoikeuden 
lain sananvapauden käyttämisestä joukkoviestin-
nässä 13.6.2003/460 3. luvun 8§ ja 9§ perusteella. 
Vastineoikeuden mukaanhan paitsi henkilöllä, myös 
yhteisöllä tai säätiöllä on oikeus saada itseään koskeva 
virheellinen tieto oikaistuksi.

Pyytämääni tarkistuskappaletta lehden tietojen ver-
taamiseksi oikeaan luetteloon ei kuitenkaan koskaan 
lähetetty, ja vastattuaan matkapuhelimeensa kesämö-
kiltään Vesannolta päätoimittaja Tulusto suhtautui oi-
kaisupyyntöönkin pilkallisesti. Päätoimittajan kesäloma
sijaisena esiintynyt Juha-Tapio Tuomela puolestaan 
väitti jo sopineensa ”Mensan toiminnanjohtajan” kanssa 
”vastinehaastattelusta” Hymyn seuraavaan numeroon.

Ilmoitin tuolloin Tuomelalle, että moista termiä ei 
löydy ainakaan sananvapauslainsäädännöstä: ilmaisun-
han oli keksinyt Tulusto itse voitettuaan vuonna 1992 
Helsingin RO:ssa lehteä vastaan nostetun kanteen, jossa 
Hanna Ekola vaati Tulustoa tilille laulajan vekselikier-
teen paljastamisesta. Oikeuden vapauttava päätös pe-
rustui tuolloin siihen, että laulaja oli aikaisemmin itse 
myynyt itsestään lukuisia ”paljastavia” juttuja eri lehdil-
le, minkä vuoksi hänen yksityisyytensä suoja ei enää ol-
lut yhtä tiukka kuin tavallisten kunnon kansalaisten.

Tutkintapyyntö ja 
kantelu JSN:oon

Olin lähettänyt oikaisupyynnön ja vastineen Hymy-
lehdelle, mutta kuitattuaan viestin luetuksi J-T Tuomela 
ei kuitenkaan sananvapauslain 11§:n edellyttämällä ta-
valla eli seitsemän päivän määräajassa ilmoittanut sen 
julkaisematta jättämisestä saati lain edellyttämää perus-
telua oikaisuvaatimuksen hylkäämiseen. Jouduin sik-
si tekemään lain noudattamatta jättämisestä tutkinta-
pyynnön poliisille.

Vaadin siis Hymy-lehdelle, sen päätoimittajalle Esko 
Tulustolle ja/tai julkaisijalle Yhtyneet Kuvalehdet Oy:
lle rangaistusta Lain sananvapauden käyttämisestä jouk-
koviestinnässä 13.6.2003/460 3. luvun 10§:n ja 11§:
n noudattamatta jättämisestä sekä 11§:n tarkoittaman 
uhkasakon asettamista. Samalla pyysin viranomaisia sel-
vittämään, onko Hymyn julkaiseman, jäsenluettelok-
semme väitetyn nimilistan laatinut taho toiminut hen-
kilötietolain edellyttämällä tavalla.

Tutkintapyyntö ei kuitenkaan edennyt: kävi näet ilmi, 
että sananvapauslaista on päässyt unohtumaan ns. sank-
tiopykälä. Vanhempi rikoskonstaapeli T.  Holopainen 
vastasi kirjallisesti: ”Tiedossani ei ole edellä mainittuun 
lainkohtaan liittyvää rangaistussäännöstä. Näin ollen 

katson, että kyse on lähtökohtaisesti ns. siviilioikeudel-
lisesta riitakysymyksestä, joka voidaan saattaa käräjä-
oikeuden ratkaistavaksi ellei osapuolet muutoin pääse 
asiassa sopimukseen.” Sananvapauslaki on siten oikeus-
turvan kannalta yhtä hyödytön ja turha kuin vastaava 
säädös polkupyöräilijäin kypäräpakosta.

Koska velvollisuus virheellisen tiedon oikaisemiseen 
löytyy myös Julkisen sanan neuvoston ylläpitämistä 
Journalistin ohjeista, kantelin ohjeiden 10. ja 11. pykä
lien rikkomisesta JSN:lle neuvoston edellyttämän kol-
men kuukauden valitusajan kuluessa.  Neuvoston 
puheenjohtaja, Tuluston entinen työtoveri Pekka Hy
värinen ei ottanut valitusta edes käsiteltäväksi.

Onneksi samaan aikaan juristijäsenemme valmisteli-
vat jo paremmin formuloitua vahingonkorvauskannetta 
liki parin kymmenen asianomistajan toimeksiannosta.

Oikeusperusteista 
pyydettiin selvitys

Koska epäselvää oli paitsi se, mitä lain kohtia vää-
rennetyn nimilistan luvaton julkaiseminen kenties on 
rikkonut, myös itse yhdistyksen mahdollinen oikeudel-
linen asema jutussa, Mensan hallitus päätti tilata lau-
sunnon parhaalta tiedossa olleelta asiantuntijalta, oikeus
tieteen tohtori Päivi Tiilikalta. 

30.10.2008 valmistuneen lausunnon mukaan rikos-
lain 24:8:n mukaan yksityiselämää loukkaava tietojen 
levittäminen on rangaistavaa, kun se on tapahtunut 
oikeudettomasti, joukkotiedotusvälinettä käyttämällä 
ja siten, että teko on omiaan aiheuttamaan loukatulle 
vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa. Oikeushenkilö, 
kuten Suomen Mensa ry tms. yhdistys ei voisi olla tä-
mänkaltaisessa rikoksessa asianomistajana.

Loukatuille henkilöille aiheutettu kärsimys tulee kor-
vattavaksi vahingonkorvauslain 5:6.1:n mukaan, jos se 
on aiheutettu vapautta, rauhaa, kunniaa tai yksityis-
elämää loukkaavalla, rangaistavaksi säädetyllä teolla. 
Kärsimyskorvauksen arviointi on kuitenkin tuomiois-
tuimen harkinnassa, eikä tästä uudehkosta säännöksestä 
ollut aikaisempaa oikeuskäytäntöä.

Henkilötietolain Päivi Tiilikka totesi soveltuvan vain 
”hyvin rajoitetusti” joukkotiedotusvälineiden julkaisu-
toimintaan, joskin sen mahdollisesta rikkomisesta voi-
daan toki tehdä tutkintapyyntö. Saatiin myös tietää se, 
että EY:n tuomioistuimessa oli vireillä yksi samankal-
tainen tapaus, josta parhaillaan odotettiin ennakkopää-
töstä.

Tekijänoikeuslain perusteella Päivi Tiilikka arveli yh-
distyksellä olevan mahdollisuus vaatia hyvitystä sekä va-
hingonkorvausta. Myös kysymys luettelosuojasta voi-
taisiin saattaa tekijänoikeusneuvoston ratkaistavaksi tai 
siitä voitaisiin tehdä tutkintapyyntö.

Loppu onkin sitten suomalaista oikeushistoriaa. 



m
e

n
s

a
l

a
i

n
e

n
 

 
 

 
5

/
2

0
1

0

45


